mar 05 2015

Netanyahu’s tale til USAs Kongress om Irans atomprogram

Yvette
af Yvette Espersen, Israel info / Support Israel
De amerikanske og israelske medier har summet i denne uge op til og efter Netanyahu holdt tale ved kongressen i USA d. 3. marts.

D. 17. marts er valgdag i Israel. Netanyahu blev inviteret til kongressen for at dele sine tanker om faren ved det iranske atomprogram samt USAs og det internationale samfunds “apeasement”. Obama-regeringen, de israelske oppositionspartier og diverse mediepersonligheder har alle protesteret mod talen, og mener, at Netanyahu har gjort skade på amerikansk-israelske relationer, forsøger at vinde stemmer på højrefløjen, og har overtrådt diplomatisk protokol.

Især Israel har adskillige grunde til at modsætte sig Iran som atommagt, primært fordi det iranske regime offentligt har udtalt, at det er modstander af Israels ret til eksistens.

Selvom det oprindeligt blev rapporteret, at Netanyahu overtådte diplomatisk protokol, viser nye rapporter det modsatte. Beskyldninger kastes rundt, og Netanyahu har antydet, at det Hvide Hus har skabt en diplomatisk krise udelukkende fordi den amerikanske regering modsætter sig Netanyahus ønske om, at stå imod den tvivlsomme iranske atomaftale, og at den samtidig ønsker at skade hans valgkampagne.

Ifølge rapporten i Wall Street Journal, er den amerikanske regering gået fra, at kræve at Iran overhovedet ikke beriger uran, til at tillade at Iran beriger 6.000 centrifuger. Aftalen er gået fra at være permanent, til kun at vare 10 år, hvorefter Iran sagtens kan udvikle en bombe, hvis de ikke allerede har gjort det i hemmelighed.

Iran støtter sekterisk terror, og har gang på gang bevist, at det ikke kan opføre sig som et ansvarligt medlem af det internationale samfund, men derimod som et land, hvis udenrigspolitiske mål er ideologisk motiveret, og som fortsat ønsker at udbrede Khomeinis blodige revolution. Det iranske regime overtræder også menneskerettighederne på det groveste, og undertrykker det iranske folk.

Uanset om denne sag havde med diplomatisk protokol at gøre eller ej, kan man argumentere for, at Netanyahu var tvunget til at risikere sit lands relationer med USA, samt sin politiske fremtid, for at prøve med at forhindre Iran i at blive en atommagt. Alt peger dog på, at Obamas apeasementpolitik vil ende med, at Iran får atomvåben. Netanyahu bør ikke stå alene i kampen for at stoppe denne farlige udvikling.

Du kan se hele Netanyahus tale her;

Speech Netanyahu

Dette er et udpluk af de artikler, der blev sendt ud til abonnenter på nyhedsbrevet fra Israel-info

03.03.2015 Jyllands-Posten
Netanyahu: Iran-aftale er nedtællingen til et potentielt atommareridt