apr 02 2014

Stærke kræfter i det palæstinensiske samfund vil hellere kæmpe for at udslette Israel end arbejde for fred

Ritzau har i dag en historie om, at John Kerry har aflyst et planlagt besøg på Vestbredden. [link].

Det ser desværre ud som om, at fredsforhandlingerne mellem Israel og palæstinenserne bryder sammen. Der er ikke kommet informationer om, hvorfor forhandlingerne er brudt sammen, men man kan godt gætte.

Sagen er den, at der ikke er den store vilje og lyst blandt palæstinenserne til at leve i fred side om side med Israel. Terrororganisationer som Hamas og Islamisk Jihad nyder støtte blandt 40 til 50 pct. af palæstinenserne. Det er to organisationerne, der har som mål at fjerne Israel fra landkortet. [link]

Når man ser på palæstinensiske medier, skolebøger, børne-tv og aviser så snakkes der ikke om, hvordan man opnår et frit og selvstændigt Palæstine, hvor man lever i fred ved siden af Israel. Der tales i stedet om, hvordan Haifa og Tel Aviv en dag skal blive palæstinensiske byer. I børne-tv ser vi små børn snakke om hvordan Israel er djævelen, og hvordan jøder skal dræbes.

Hvis vi skal have fred – og det skal vi – så må alle gode kræfter sætte ind overfor de kræfter blandt palæstinenserne, der ønsker at fjerne Israel fra landkortet. Husk på at det palæstinensiske ledere har sagt nej til fred siden 2001, hvor de første gang blev tilbudt en fredsløsning. Det var fredsløsning, hvor et frit og selvstændigt Palæstina kunne oprettes på Vestbredden og Gaza. Palæstinensiske ledere sagde nej dengang, og de sagde nej igen i 2008, og igen ser det ud til, at forhandlingerne er brudt sammen.

Vi vil gerne sige det klart og tydeligt. Dem der arbejder mest for et frit og selvstændigt Palæstina, der er USA og Israel. Palæstinenserne siger nej til fred. Og alle der ønsker en fred må arbejde på, at få palæstinenserne til at ønske freden højere end Israels ødelæggelse.Vi må arbejde på at svække terrororganisationer såsom Hamas og Islamisk Jihad.