maj 16 2013

Palæstinensere markerer “Nakba” – sørgedagen for at arabiske hære ikke fik udslettet Israel

Hvert år d. 15. maj markerer palæstinensere og venner af Palæstina katastrofen “Nakba”. Den katastrofe, der sørges over er, at Israel blev oprettet som stat d. 15. maj 1948, samt at det ikke lykkedes for de arabiske hære at udslette den nye nation for 65 år siden (link: dr.dk)

I vestlige medier forklares det ofte, at man sørger over fordrivelsen af hundrede tusinde civile. Men det ændrer ikke ved, at selv danske venner af palæstinenserne viser deres utvetydige støtte til de kræfter, der ønsker Israel udslettet.

Nedenstående billede blev taget for 5 år siden, da “Nakba” blev markeret i København d. 15. maj 2008. På banneret står “60 år er nok – Frit Palæstina”. Det er altså ikke besættelsen af Vestbredden og Gaza, der henvises til, for dette skete i 1967, altså 41 år siden på det tidspunkt. De danske venner af Palæstina siger højt og tydeligt, at Israel har eksisteret længe nok, og en palæstinensisk stat skal oprettes, der hvor Israel ligger i dag.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Hvis vi skal have fred – og det skal vi – så kræver det en meget større solidaritet og forståelse mellem israeler og palæstinensere. Det nytter ikke, at  palæstinenserne og deres venner  hvert år sørger over, at arabiske hære ikke fik udslettet Israel i 1948.

Lad mig slutte med en opfordring til Dansk Palæstinensisk Venskabsforening  der d. 25. maj markerer “Nakba” på Københavns Rådhus:

Kære Dansk Palæstinensisk Venskabsforening

Jeg er ven af Israel, og jeg er også ven af palæstinenserne. Jeg ved godt, at uskyldige palæstinensere dagligt lider under den israelske besættelse. Det hjælper bare ikke på freden mellem vores folkeslag, at sørge over, at Israel eksisterer. Det er faktisk dybt sårende for os.

Venner af Israel og venner af palæstinenserne bør sammen arbejde for fred og arbejde i mod de kræfter, der ønsker at udslette Israel. Så snart terrororganisationer som Hamas og Islamisk Jihad lægger deres våben og stopper deres krig mod Israel, så kommer freden og et frit og selvstændigt Palæstina.

Max Meyer,
formand for Dansk Zionistforbund