sep 11 2015

Netanyahu til Cameron: Jeg er parat til at forhandle fred “når som helst, hvor som helst, nu”

Cameron og NetanyahNetanyahu fortæller David Cameron, at han er parat til at forhandle fred “når som helst, hvor som helst, nu”

Netanyahu:

“Jeg er parat til at tage til Ramallah, eller præsident Abbas kan komme til Jerusalem, når som helst, hvor som helst, nu. Opfattelsen, af at israeler eller jeg foretrækker konflikt over fred, eller at vi ikke er parate til at tage de nødvendige skridt for at få fred, er absurde.”

Læs artiklen i BICOM

Jonatan Møller Sousa, næstformand i Dansk Zionistforbund udtaler i den forbindelse.

I den danske debat glemmes det for tit, at Israel altid har været parate til at lave fred med sine naboer. Skiftende israelske regeringer har tilbudt palæstinenserne en fredløsning, så palæstinenserne blive frie fra besættelse og får deres egen stat. Men de palæstinensiske ledere har sagt nej hver gang.

Baggrunden for, at Abbas og det palæstinensiske selvstyre ikke kan sige ja til en endelig fredsløsning, er, at Hamas og andre terrororganisationer, der ønsker at udslette Israel er alt for stærke. Hvis vi skal have fred – og det skal vi – så må vi begynde at bekæmpe de kræfter blandt palæstinenserne, der spreder had mod jøder og prædiker udslettelse af Israel.

Her kan Danmark spille en rolle. Danmark og EU giver mange penge til det palæstinensiske selvstyre, disse penge bruges i skoler og i børnefjernsyn til at undervise palæstinensiske børn i had mod Israel og mod jøder. Danmark og EU bør gå i dialog med det palæstinensiske selvstyre og forklare, at vi kun vil hjælpe med penge, hvis man stopper med at undervise i had mod jøder og i at Israel skal udslettes.

Jonatan Møller Sousa kan kontaktes for yderligere kommentarer på 40223431

Foto: Number 10. Marts 2014