maj 12 2013

Meningsmåling: Flertal af palæstinenserne støtter Islamisk Jihad og afviser at leve i fred med Israel

En ny meningsmåling offentliggjort 9. maj 2013 af meningsmålingsinstituttet “Pew Research” viser, at et flertal af palæstinenserne støtter terrororganisationen Islamisk Jihad og et større flertal afviser at et selvstændigt Palæstina kan leve i fred med Israel.

60 pct. af palæstinenserne svarer “nej” til spørgsmålet, om hvorvidt et selvstændigt Palæstina kan leve i fred ved siden af Israel. Kun 14 pct. svarer uden videre ja.

Hvorfor afviser et markant flertal af palæstinenserne, at man kan leve i fred med naboen Israel? I samme måling får vi et svar. Terrororganisationen Islamisk Jihad støttes af et næsten lige så stort flertal af palæstinenserne – 56 pct.

Islamisk Jihad ønsker ligesom terrororganisationen Hamas at udslette Israel (Læs mere om Hamas og Islamisk Jihad).

Hvis vi skal have fred
Hvis vi skal have fred – og det skal vi – så bliver man nødt til at bekæmpe de kræfter blandt palæstinenserne og i den arabiske verden, der ønsker at udslette Israel.

Israel har tilbudt en fredsløsning, hvor palæstinenserne får ca. 95 pct. af Vestbredden og hele Gaza. Palæstinensernes ledelse kunne ikke sige ja, fordi de kræfter der vil udslette Israel er alt for stærke. Der kan godt blive fred, men det kræver at israelere og palæstinensere sammen går imod det kræfter der vil i krig med Israel. (læs mere om Israels tilbud om fred)

Kilde: Pew Research Center’s
Global Attitudes Project 2013 Spring
Survey Topline Results

Fredsprocessen og Israels tilbud om fred.
Hamas og Islamisk Jihad