mar 01 2015

Mindre end 2 uger er gået siden terroren ramte Danmark. Stille og rolig vender hverdagen tilbage for danskerne

og for medierne.

For de danske jøder derimod, har terroren efterladt et dybt ar, ikke kun over sorgen af det afskyvækkende drab på Dan Uzan, men også grundet den utryghed, usikkerhed og rædsel, som terrorhændelsen har spredt.

Der er for nuværende politiske diskussioner om sikkerhed foran jødiske institutioner, herunder synagogen, skolen, plejehjem etc. og forhåbentlig findes der også en måde at skabe tryghed for brugerne af førnævnte institutioner, også uden at hverken synagogegængerne, skoleeleverne eller de ældre på plejehjemmet skal føle sig som fanger og gemt væk bag pigtråd og maskingeværer.

Men hvordan får man bugt med hadet? Det had, der desværre er hos mange muslimer, mod jøder og mod Israel, og som er blevet udbredt i hjemmene, i moskeerne, i skoler og på de sociale medier, er netop det had, der førte til drabet på Dan Uzan.

Hvis forældrene ikke tager et ansvar og ikke forklarer deres børn om ret og uret, vil hadet desværre fortsætte i generation efter generation.

Danmark har også en rolle i dette had. Når staten Israel konstant og ubønhørligt bliver udråbt som et land, der behandler palæstinenserne rædselsfuldt og man samtidig konstant fx taler om de jødiske bosættelser og ikke bruger ordet israelske bosættelser, ja så betragter man alle danske jøder som ansvarlige for Israels politik og dermed medvirker det til hadet mod jøder herhjemme.

Dansk Zionistforbund elsker Israel og kæmper for statens ret til at eksistere, men vi har ikke stemmeret i Israel, vi aftjener ikke værnepligt i Israel og vi bor ikke hverken i Tel Aviv eller i Øst Jerusalem, og kan selvfølgelig heller ikke være ansvarlig for den politik, den israelske befolkning og regering vælger.

En dansk muslim bærer selvfølgelig ikke ansvaret for myrderier, udført af ISIS, og en dansk jøde har ikke ansvaret for handlinger, der foregår i Israel. Elementært? Jo, men åbenbart meget svært at forstå for mange muslimer og for de danske medier.

Vh. Max Meyer, formand

Dansk Zionistforbund