jan 08 2015

Forholdet mellem Israel og Europa- op med humøret

SONY DSCAf Dina Grossman

Det er fristende at tro at forholdet mellem Israel og EU er på vej til at blive ødelagt – hvis ikke det allerede er. Vi vil ikke forsøge at bagatellisere problemet, som især siden 2013 er blevet meget alvorligt (se referencer nederst).

Men oplægget i dag skal bidrage til at bevare perspektivet og holde humøret op.

Det store billede

Europa er fortsat Israels største handelspartner. Til Jerusalem Post “Diplomatic Conference” 11 december 2014, paneldiskussionen om Europa og Israel, kom den italienske ambassadør til Israel, H.E. Francesco Maria Talo, med følgende budskaber – som mest afspejler Italiens holdning men som han også mener findes i andre EU-land:

Vi er ikke så bekymret over bosættelser, dog bliver vi provokeret når ny byggeri bliver annonceret. … Vi ved at sikkerhed er det allervigtigste for Israel – og at der er alt for mange, som ikke forstår det – og som ikke har erkendt,  hvor store de trussler er, som Israel står over for. … Vi har – synes i selv – gjort meget ud af at sikre at genopbygningen af Gaza ikke kommer terroristerne til gavn – og er ked af det når nogen siger at vi er ligeglade. … Jeg har lanceret begrebet PDS –  Promote, Develop, Sustain – i stedet for BDS (Boycott, Divest, Sanction). (frit oversat fra flere udtalelser i løbet af diskussionen https://www.youtube.com/watch?v=cTlr4qgV6Vg)

Forskning

Israel var det første ikke-europæiske land som fik association med EUs Rammeprogram for forskning og teknisk udvikling. (se http://www.iserd.org.il/ Israel-Europe R&D Directorate). Israel er også associeret med COT – en bred paraply for et europæisk samarbejde inden for videnskabelig og teknisk forskning.

Der findes tre yderligere store samarbejdsorganistioner inden for forskning<. “Enterprise Europe Network in Israel”, EUREKA (markedsorienteret forskning og udvikling) og CORDIS (informationsteknologi);  og der er enkelte EU lande, som har samarbejdsprojekter i forskning eller højere uddannelse. (se http://www.science.co.il/International/Research-Funds.asp; http://www.mapping-he.eu/Programmes/default.aspx?sm=1&)

I december 2012 udtalte EU Kommissionens Præsident Barroso, at samarbejdet mellem Israel og Europa er ekstremt gavnligt og skal prioriteres endnu mere.

Og her kan nævnes blot nogle få enkelte aktuelle projekter:

Handel

Israel har haft meget fri handelsrelationer med EU/EF siden 1975. Siden 2000 har Israel været en “associeret” stat til EU, og forholdene er indrammet i tre paraply aftaler samt en række særlige aftaler.

I juli 2012, EU udvidede relationer med Israel inden for 60 handels- og politik-områder – inklusiv større adgang til EUs marked, tættere samarbejde om transport og energi, og udvidede forbindelse med ni EU agenturer.  Der er tegn på, at EU vil bruge disse relationer til at lægge pres på Israel (se http://www.gatestoneinstitute.org/3245/eu-israel-relations-upgrade – august 2012) men Israel kan forhåbentlig også bruge forholdene konstruktivt.

I oktober 2012 – til trods for meget stort pres fra BDS bevægelsen (dem som vil have boykot, undgåelse af investering, og indførelse af sanktioner mod Israel) – vedtog EU parlamentet en rammeaftale for at støtte israelsk eksport af industriprodukter til Europa.

Referencer om problemets alvor:

http://danskzionistforbund.dk/boykot-israel-en-uendelig-glidebane/ 29 september 2014

http://danskzionistforbund.dk/boykotter-danmark-israelske-virksomheder-paa-vestbredden/  21 oktober 2014

A European Boycott of Israel? by Steven J. Rosen Middle East Quarterly Spring 2014  http://www.meforum.org/3747/europe-boycott-israel

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Politics/Europe.html (opdateres løbende)

http://carnegieeurope.eu/strategiceurope/?fa=55890 juni 2014.