Abbas bruger facebook til at opfordre til drab og vold mod Israel / Har der nogensinde eksisteret et land der hed “Palæstina”?

Nej. Der har ikke været et selvstændigt arabisk land, der hed Palæstina. Da tyrkerne kontrollede området hed området det sydlige Syrien. Blandt europæere blev området kaldt Palæstina, fordi romerne i år 70 omdøbte landet fra at Judea til at hedde Syrisk Palæstina. Romerne ville at straffe jøderne, der havde lavet oprør, og navngav landet efter en bibelsk fjende af jøderne – filistrene.

Da Osmannerriget faldt, og England og Frankrig overtog kontrollen med Mellemøsten fra tyrkerne så brugte man betegnelsen “Palæstina mandatet” for det område, der i dag er Jordan, Israel, Gaza og Vestbredden. Jordan er i dag en selvstændig arabisk stat, og hvis araberne i Jordan havde villet det, så kunne de have kaldt landet for Palæstina. Men på det tidspunkt 1920’erne, var det jøderne, der kaldte sig palæstinensere.

I dag er der mange millioner arabere, der identificerer sig som palæstinensere, og som ønsker en selvstændig stat. I Dansk Zionistforbund ønsker vi er det lykkedes for Israel og palæstinenserne at finde en fredsløsning, så vi for første gang i verdens historie kan få et frit og selvstændigt arabisk land, der hedder Palæstina.

1920-boundaryconventionmap

Posted in: Historie og fakta