Abbas bruger facebook til at opfordre til drab og vold mod Israel / Begår Israel krigsforbrydelser?

Der er ingen grund til at tro, at Israel begår krigsforbrydelser. Det afholder desværre ikke organisationer såsom FN, og Amnesty International fra at beskylde Israel for at begå krigsforbrydelser.

Sagen er kort, at Israels militær er meget opmærksomme på at overholde krigens regler. Det samme er danske soldater også, når de er i krig.

For at føre krig og samtidig holde sig indenfor krigens regler, må man kun affyre våben mod militære mål, og kun hvis de forventede civile tab er i proportion til den militære trussel. Det er meget svært at afgøre præcist, hvornår et givent angreb ligger indenfor krigens regler. Hvis det kun er fjendens soldater og militære bygninger der rammes, så er man helt sikker på at overholde krigens regler.

Hvis Israel smed en stor bombe, lad os sige en atombombe, over Gaza, så ville der være forbudt, så ville det være en krigsforbrydelse. Det ville også være rigtig dumt.

Posted in: Beskyldninger og anklager