maj 03 2015

DZFs kommentar til anti-israelsk buskampagne

Movia har fjernet nogle anti-israelske reklamer på busser i hovedstaden, det snakkede næstformand i Dansk Zionistforbund, Jonatan Møller Sousa, med Jyllands Posten om.

Jonatan forsøgte at sige tre ting

1. Bosættelser er et meget lille spørgsmål i en meget voldsom konflikt. Så snart vi får en fredsløsning, så bliver bosættere bare statsborgere i et frit og selvstændigt Palæstina. Større er problemet ikke, men hos den yderste venstrefløj er det verdens største problem, at der bor israelere ti kilometer fra Jerusalem.

2. Kampagnen, hvis man ellers kan afkode budskabet, er misvisende faktuelt. Det gør problemet større i forhold til hvor meget den støder jøder og andre venner af Israel. Lad mig i den forbindelse sige det klart og tydeligt. At lægge Israel og zionister for had gennem myter og løgne, det er et angreb i mod langt de fleste jøder. Og jeg ser bus-kampagnen i forlængelse af den anti-israelske retorik, hvor israel urigtigt beskyldes for racisme, apartheid, etnisk udrensning, massakre, folkemord. De er alle dæmoniserende løgne. Problemet er ikke kritik af Israel, problemet er dæmoniserende løgne.

3. Movia må finde ud af selv, hvordan de sælger reklamer. Jeg ser gerne at det blev meget klart for alle, hvilke kampagner, der er over grænsen.

Læs artiklen i Jyllands Posten: