nov 11 2015

Dagligt angribes israelere med knive – og EU vil sætte klistermærker på varer fra Vestbredden – det er himmelråbende dumt

eumærkerI forlængelse af EUs beslutning om at mærke varer fra israelske bosættelser udtaler næstformand i Dansk Zionistforbund, Jonatan Møller Sousa

Som almindelig europæer må man ryste på hovedet over vores repræsentanter i EU. Det er himmelråbende dumt. Mens vi de sidste par uger har set daglige attentater mod almindelige israelere, daglige mordforsøg med knive, biler og sten, så vælger EUs ledere, at der skal sættes ind med klistermærker på varer fra bosættelser på Vestbredden.Ikke et ord fra EU om at de palæstinensiske myndigheder opildner og opfordrer til mord på jøder og til udslettelse af Israel. Ikke et ord fra EU om, at palæstinensiske børn går på skoler, der er opkaldt efter navngivne terrorister. Nej, det vigtigste for EUs diplomater er, at sætte klistermærker på varer fra bosættelser. Det er himmelråbende dumt.

Det er udtryk for en helt forkert opfattelse af konflikten at tro, at klistermærker på varer fra Vestbredden vil skabe mere fred. For det første så vil et fald i produktionen på Vestbredden betyde at flere palæstinensere bliver arbejdsløse. Vil det skabe mere fred? Nej, lige omvendt. Der er brug for flere arbejdspladser på Vestbredden.

For det andet, så er bosættelserne ikke den store forhindring for freden. Så snart palæstinenserne siger ja til de fredsforslag, som de er blevet tilbudt, så snart vi får et frit og selvstændigt Palæstina ved siden af Israel, så bliver de israelske bosættere på Vestbredden statsborgere i Palæstina. Større er problemet ikke.

Så når EUs toppolitikkere og diplomater sætter sig ned og ser på verden, ser på de daglige tragedier der foregår på vores klode, og så vælger at deres vigtigste dagsorden er, at sætte klistermærker på produkter, der kommer fra Vestbredden – et område der i øvrigt er mindre end Sjælland – ja så må vi bare ryste på hovedet, for det er da himmelråbende dumhed.

Jonatan Møller Sousa kan kontaktes for yderligere kommentarer på 40 22 34 31
Link til historien på B.dk: http://www.b.dk/globalt/eu-varer-fra-israelske-bosaettelser-skal-maerkes