okt 21 2014

Boykotter Danmark israelske virksomheder på Vestbredden?

Boykotter Danmark israelske virksomheder på Vestbredden? Nej! – Meeeen …. for mange mennesker er dette ikke særlig klart. Lad os se på “Ahava-sagen” – og forlange klarhed fra regeringen. 250px-Danish_Foreign_Ministry_3

Af Dina Grossman

Læseren har måske hørt om, at Ahava hudpleje produkter ikke længere føres af Magasin, Matas, Salling, Helsam, og Sephora (butik inden for Illum). Samt at een af importørerne af Ahava produkter, Trademade Cosmetics A/S, overvejer om ikke importen skal stoppes.

Beslutningerne og overvejelserne er taget med udgangspunkt i en afsløring fra Danwatch om, at Ahava produkter fremstilles i Vestbredden, sammen med en påmindelse om, at den danske regering fraråder engagement med israelske virksomheder, der har aktiviteter i bosættelser.  Fx har en embedsmand skrevet:

at regeringen helt åbent og offentligt fraråder danske borgere og virksomheder at indgå i engagementer, der kan gavne israelske bosættelser.  Der er således ikke tale om boykot af israelske produkter.  Heri ligger også, at regeringen ikke træffer de konkrete beslutninger for danske virksomheder vedrørende deres eventuelle engagementer med israelske bosættelser.  Der er i øvrigt bred enighed herom i EU-kredsen.

Imidlertid findes der folk inden for vores netværk, som har spurgt efter Ahava produkter, og som har fået oplyst af ekspedienter, at Udenrigsministeriet har forbudt salget af Ahava produkter. Når der skrives til virksomhedernes ledere, fås enten ingen kommentar, eller en bemærkning om, at virksomheden har valgt at følge regeringens politik: Man er godt klar over, at der ikke er tale om et forbud.

Men budskabet trænger åbenbart ikke igennem uden for ledelseskredsen. Og det viser sig at ekspedienterne ikke er de eneste, som misforstår politikken.

Således skrev Politiken allerede den 4. juli 2014:

Rettelse: Det er tidligere fremgået af artiklen, at Danmark vil boykotte israelske varer fra besatte områder. Dette er ikke korrekt. EU-aktionen er kun en anbefaling af ikke at handle med israelske selskaber, der arbejder i de besatte palæstinensiske områder. EU-landene fraråder altså handel, men boykotter ikke. (http://politiken.dk/indland/politik/ECE2334883/danmark-med-i-eu-aktion-mod-israelske-bosaettelser/)

Bizdealnegotiator-man-shrugging

Vi har erfaret at mindst én embedmænd i Udenrigsministeriet nægter at tro på, at nogen kunne finde på at sige, at regeringen har forlangt eller blot opfordret til boykot. Og pågældende mener, at regeringen i al fald ikke kan tage ansvar for, at folk misforstår regeringens politik.

Hvis man vil læse mere om regeringens politik – scroll ned.
Et kald til handling

Regeringen skal dog erkende, at budskabet rent faktisk bliver misforstået – og vi vil gerne opfordre den til at tage ansvar for at skabe klarhed. Derfor agter vi nu at dokumentere, hvad ekspedienterne rent faktisk siger i butikkerne. Vi har allerede indsamlet en del eksempler – og vil gerne få flere.

Din rolle:

1. Gå ud og efterspørge produkterne.
  2. Tag noter (evt optagelser) om hvad ekspedienten siger – med dato, sted, og stilling.
  3. Hvis ekspedienten fortæller, at produkterne ikke føres grundet henstilling eller lignende fra regeringen eller ministeriet, vil det være godt – på en venlig måde – at føre en lille dialog for at oplyse om, at ministeriet ikke har forbudt noget som helst, og at beslutningen om ikke at føre Ahava produkter alene er virksomhedsledelsens.

Send venligst dokumentation til projektlederen Dina Grossman (diankj@gmail.com) som samler det sammen. Helst inden d. 6. november.

Opdatering den 1. maj 2015: Aktionen blev ikke så samlet og skarpt som vi havde håbet, men der opbygges mere og mere viden – og vi bliver bedre og bedre til at tage en konfrontation med boykotstilhængerne. Er man intereresseret i konfrontation vil man måske kunne hente inspiration i et indlæg om boykottens moralske glidebane her: /Dina

Når forbundet forlanger klarhed overfor den brede offentlighed siger vi ikke noget om vores medlemmers holdninger til israelske virksomheder på Vestbredden. Vi siger bare at klarheden er nødvendig som basis for en saglig debat, uanset folks holdninger.

Detaljer om regeringens – og EUs politik.

• “V 13  Om EU, Israel og Vestbredden. – vedtaget 23 jan 2014”http://www.ft.dk/samling/20131/vedtagelse/V13/index.htm
    • “Information om finansielle og økonomiske aktiviteter i bosættelser  – Fælles budskaber med det formål at skabe opmærksomhed blandt borgere og virksomheder i EU om engagement i finansielle og økonomiske aktiviteter i bosættelserne.” 04.07.2014  http://um.dk/da/eksportraadet/markeder/markedsnyheder/newsdisplaypage/?newsID=5E152FBB-4D71-4045-BEA5-D9438B0C1E67
    • § 20 spørgsmål  S 14 af 7. oktober 2014 til handels- og udviklingsministeren stillet af Søren Espersen (DF). Vil ministeren i lyset af, at flere kunder til det israelske produkt Ahava, som normalt køber deres produkt i stormagasinet Magasin, har af personalet i magasinet fået besked om, at der var »kommet et påbud fra Udenrigsministeriet om, at alle israelske produkter skulle fjernes« sørge for at rette henvendelse til Magasin og andre udsalgssteder for at gøre dem klart, at Folketinget ikke har vedtaget en boykot af israelske produkter? Svar 14. oktober 2014 Nej. Regeringens linje er velkendt. Den fraråder generelt engagementer eller aktiviteter, der finder sted i bosættelserne eller som er rettet mod at begunstige bosættelserne. Heri ligger også, at regeringen ikke træffer de konkrete beslutninger for danske virksomheder eller andre vedrørende deres eventuelle engagementer med israelske bosættelser. Der er således ikke tale om boykot af israelske produkter.

Shrugging man: bizdealnegotiator.com